Tenke positivt? - Mine viktigste oppdagelser om hvordan tenke

fokus tenking Oct 29, 2014

Da jeg var 13 år og gikk på ungdomsskole på Andenes, fikk vi i oppgave å gjøre et valgfritt prosjekt i naturfag. Jeg valgte å gjøre prosjektet om et tema som skulle vise seg å følge meg hele livet (så langt i alle fall), og som i tillegg viste seg å være en del mer komplisert enn jeg først antok.

I den tiden var jeg helt overbevist om at alle spørsmål som kunne stilles, allerede hadde et svar. Så lenge jeg kunne komme på spørsmålet, fantes det noen der ute som kunne svare på det, enten det var en lærer, mamma, pappa, eller det allvitende internett.

Jeg tok tydeligvis feil.

Hele posten tar omtrent 15 min å lese med gjennomsnittlig lesehastighet. Om du kun vil ha det praktiske, hopp forbi bildet av Jack Sparrow.


Hverken lærere, foreldrene mine eller internett kunne svare meg på dette spørsmålet.

“Hva er tanker?”

Det var prosjektet mitt i naturfagen…

Ung som jeg var, og sikker i min sak, så forventet jeg å finne svaret i form av et grunnstoff, et molekyl eller en slags veske som lå i hjernen vår. Det var jo tross alt et naturfagsprosjekt.

Siden den gang har jeg lett etter svar på det spørsmålet, og til tross for at jeg ikke har funnet et godt, entydig svar, har jeg ikke gitt opp letingen.

På letingen til svaret, har jeg derimot funnet mange spennende svar og refleksjoner. Jeg har lært hvordan tanker påvirker kroppen vår, hvordan deler av hjernen som er involvert i tenking, og det at tenking hovedsakelig skjer på 3 forskjellige måter.

Jeg har studert alt fra forskjellen mellom bevisst/ubevisst tenking til hva som skiller positive tanker fra negative, og ikke minst hvordan man kan endre tankene sine på både lette og vanskelige måter.

Tankene dine kan skape stress, men også redusere det. De kan bygge immunforsvaret ditt, eller bryte det ned. De kan ødelegge eller bygge opp hukommelsen din, og ikke minst, få deg til å føle deg dårlig, eller veldig bra.

Noen av de mange måtene jeg har lært om hvordan tanker funker har vært:

  • Coaching utdanninger (mange av dem) samt etter å ha coachet klienter i hundrevis av timer
  • Eksperimentert med “New Code NLP-øvelser”, som er en serie med leker for å trene hjernen, bryte dårlige mønster(vaner) og lære fokus (se et eksempel her).
  • Lest nesten alt jeg kan finne om måter å tenke på, endring av mønster og hjernen vår.
  • Eksperimentert med kosthold og tilskudd av forskjellige slag, som påvirker nivåene av signalstoffer i kroppen (både nevrotransmitterne, hormoner og forskjellig)
  • Sovet med søvnmålere (ikke en som måler bevegelse, men faktiske hjernebølger)
  • Kjæresten min (som vet jeg er litt geek) har til og med kjøpt meg en egen EEG-måler som gjør at jeg kan styre datamaskinen og spille spill bare med å tenke på det.

Det jeg vil dele med deg her er noen av mine erfaringer om hvordan stresse mindre, føle seg bedre, tenke positivt og endre på noen tankemønstre 🙂

Liker du noe av dette vil jeg gjerne høre om hva du likte. Kommentarfeltet er nederst.

Først, hvilke måter tenker vi på?

Det kan være oppklarende og først vite hvilke måter tenking skjer, siden de fleste av oss forbinder det “å tenke” med indre dialog (altså det man sier til seg selv i sitt eget hode. Kanskje legger du merke til at du nå leser dette høyt i hodet ditt?), til tross for at vi har andre måter å tenke på.

Vi kan tenke i ord, men også lyder, bilder og føleser.

Så det vil si at “å tenke” kan inkludere følgende;

  • Visuelt (med å skape bilder/filmer)
  • Auditivt (med å skape lyder og stemmer)
  • Kinestetisk (med følelser og innbilte bevegelser)

(Som du selvsagt ser, så er dette tre av sansene våre, og jeg velger å utelate de andre ettersom du kanskje ikke er te/vinsmaker eller kokk, og tenker mest i lukt og smak.)

Du kan oppleve de forskjellige måtene å tenke med å løse denne, og være oppmerksom på hvordan du løser den:

  • (Auditivt) Snakker du deg igjennom den med å si, hvis A er der, så må C være der…?
  • (Visuelt) Ser du for deg steg for steg hvordan kuben brettes?
  • (Kinestetisk) Er det nesten som at du føler du holder på den, og bretter den?
  • En kombinasjon av dem. (Jeg kombinerer normalt litt av alle tre. Gjør du?)

Årsaken til at jeg synes det var viktig å skjønne at vi alle sammen tenker på disse forskjellige måtene, er først og fremst fordi at om vi står fast i tenkingen vår på en måte, så kan vi hoppe over til en annen måte å tenke på. Eksperimenter viser at om vi blir presentert for en gåte eller et problem, kan så lite som det å svinge litt med kroppen i forkant betydelig øke kapasiteten vårt til å løse slike problemer. I tillegg, om du ligger i sengen og ikke får sove fordi du “tenker” (altså snakker til deg selv for mye), kan du bytte til å føle, eller til å se for deg noe du heller vil tenke på.

Dette blir også enormt nyttig når vi skal kommunisere tydelig og forstå andre mennesker, men det får komme i en annen post.

Neste, tre viktige konsepter eller "regler" om tenking:

Regel 1: Tanker har moment. For å endre tankene, jobb med dem, ikke mot dem.

På samme måte som at det er vanskeligere å stoppe en bil eller sykkel med stor fart, kontra en med liten fart, så bygger tanker opp moment. Uten gode verktøy, kan det føles veldig tungt ut å snu en negativ tanke, noe som kan hjelpe oss å skjønne hvorfor det ofte ikke nytter å stoppe å tenke noe.

I min egen erfaring så opplever jeg at tankene mine løper litt ukontrollert etter noe som f.eks en opphetet diskusjon eller småkrangel.

Da starter det med indre dialog som fortsetter å diskutere med hvem enn det gjaldt, i mitt eget hode, selv lenge etter at diskusjonen er over. Det kan hende jeg er veldig rar, men jeg velger å tro at dette er mer vanlig enn uvanlig.

Det jeg har oppdaget funker bra mot en slik indre dialog, eller selv-diskusjon, er to ting:

  1. Spør deg selv om hvorfor du diskuterer dette med deg selv, og når du kommer til et svar, fortsett å spørre hvorfor du ønsker det (hva enn svaret ditt var) inntil fem ganger. Ofte når du en slags positiv hensikt bak det du tenker, og den “negative” tanken bare mister energi.
  2. Spør deg selv hva du vil ha istedenfor. Dette måtte jeg før gjøre flere ganger, fordi jeg stadig falt tilbake til diskusjonsmodus. Heldigvis har det nå blitt nesten helt automatisk å finne på noe annet å tenke på. Det viktige her er at du ikke tror du umiddelbart skal få til å “skru av” tankene, men at du sakte blir litt og litt flinkere.

En parallell jeg synes er veldig interessant til det å ikke gå mot energien i tankene dine, men heller med den, kan du se på denne filmen. Den er av forskjellige kamsportsutøvere som sloss mot en mester i Aikido. Aikido er en gren av japansk kampsport som har en grunntanke om aldri å kjempe mot energien til en motstander, men bare lede den i en ny retning (og ofte en som kaster motstanderen på trynet).

 Dette er en av de mange grunnene til at jeg mener vi jobber litt baklengs om vi tar opp den såkalte “kampen” mot sykdom, til sammenligning med å jobbe for bedre helse.

OPPDATERING: Siden jeg skrev denne artikkelen, har jeg blitt kjent med et prinsipp i psykologien som kalles for “White Bear Phenomenon“. Daniel Wegner forsket på såkalt “thought suppression”, og fant ut at det først ser ut til å funke, men så kommer tankene tilbake og får deg til å tenke mer på det du prøver å stoppe å tenke på. Prinsippet forklarer at hvis vi prøver å la være å tenke på noe, så er det en del av hjernen vår som må overvåke om vi tenker på det, noe som får oss til å tenke mer på det. Paradokset er da at jo mer du prøver å la være å tenke på noe, desto mer tenker du på det. Forskningen har vist at det er bedre å legge merke til, akseptere og bare ikke bry seg om at man tenker på noe, fremfor å prøve å la være å tenke på det. I dag brukes denne teknikken for å behandle både angst, avhengighet og depresjon.

Regel 2: Tanker vokser (nervebaner) som planter.

grass-and-weed-fighting

Jeg hørte en gang en historie om to naboer, la oss kalle dem Ted og Tom.

Ted hadde en veldig flott hage, men så ut til å nesten aldri stelle den.

Tom derimot, hadde en hage full av ugress.

Da Tom endelig spurte Ted om hvordan han fikk vekk alt ugresset, sa Ted at han ikke brydde seg om ugresset, bare det grønne gresset. Han bare sådde, gjødslet og klippet så gresset fikk de beste forholdene. Ted sa at etter en stund så ble det bare mer gress, og det ble sterkere, og vips, en flott hage.

Poenget er at når man fortsetter å tenke noe, så blir det en vane, og begynner å forme nye nervebaner. Etterhvert blir disse automatisk, og helt ubevisste. For å skape nye tankemønstre, handler det om å dyrke mer av det man vil at skal vokse, fremfor å bekjempe det man irriterer seg over.

En god måte å gjøre dette på er å fylle på med noe positivt hver dag. Start gjerne dagen med å lese eller høre noe positivt, i form f.eks en lydbok eller å lese noe positivt.

(Å lese nyheter teller ikke; Zig Ziglar brukte å si at nyheter er der hvor de starter med “God dag”, og går videre til å fortelle deg alle grunnene til at det ikke er det)

Her er to lydbøker som er enkle, og som bestandig får meg i godt humør (jeg har hørt hver av dem flere titalls ganger).

– Earl Nightingale – The Strangest Secret (31min)
– Ed Foreman – How to have a great day every day (75min)

(Tips: Uten at jeg vet om, eller påtar meg noe som helst ansvar om det bryter noe form for kopibeskyttelse, så kan du laste ned Mp3 formatet av de to Youtube-klippene ovenfor med å bruke en side som ClipConverter.cc)

Noen bøker jeg veldig gjerne vil anbefale er:

– Maxwell Maltz – Psycho Cybernetics
– Zig Ziglar – See You At The Top
– Napoleon Hill – Think And Grow Rich

(Lenkene går til bookdepository.com som sender fraktfritt verden over, og er ofte billigere enn f.eks amazon.com)

Regel 3: Når du tenker på noe du ikke liker eller ikke vil at skal skje, føler du deg dårlig. Om du tenker på noe du liker eller vil skal skje, føler du deg bedre.

Enkelt sagt, og til tross for at det sikkert en en veldig forenkling av den kompliserte verden vi lever i, har det vært en veldig viktig oppdagelse for meg.

Da jeg virkelig skjønte dette, ble det mye lettere for meg å være mer positiv. Jeg lærte at jeg ikke hele tiden trenger å passe på hva jeg tenker, jeg bare legger merke til hvordan jeg føler meg gjennom hele dagen, og om jeg føler meg bra, flott, men om jeg føler meg dårlig, så legger jeg merke til hva jeg tenker på, og guider tankene enkelt videre til noe jeg heller vil tenke på.

Mange har utfordringen at de rett og slett ikke er oppmerksomme på hvordan de føler seg. En enkel måte å bli oppmerksom på hvordan du føler deg er f.eks å melde deg opp på TrackYourHappiness.org, og la den spørre deg tre til fire ganger om dagen.

Med denne fant jeg ut at jeg var absolutt lykkeligst når jeg enten var sammen med personer jeg likte godt (kjæreste, familie, nære venner osv.) samt når jeg var veldig produktiv.

Enkelt forklart angående regel 3, så opplever jeg at om jeg er fokusert på noe jeg enten liker eller vil at skal skje (og tenker at det er mulig at det skjer), så fører det til at jeg føler meg bedre.

Det motsatte er da selvsagt å tenke på noe man ikke vil at skal skje, noe man ikke liker, eller å tenke på noe man faktisk vil at skal skje, men man er overbevist om at det ikke er mulig.

Bekymring er negativ målsetting og misbruk av fantasien!
– Ed Foreman

Ofte lurer vi oss selv og tror vi tenker på det vi vil ha, mens vi egentlig gjør det motsatte. Vi tenker på å “ikke være stresset, ikke bli syk, ikke legge på seg eller ikke stryke”, men bildene og tankene det skaper, er mer i retning av stress, vektøkning og stryk, fremfor når man tenker at man vil slappe av, være frisk, slank eller få en bedre karakter.

Jeg vet at dette kanskje er innlysende for mange, men jeg skriver dette for deg og meg som kanskje trenger en påminnelse 🙂

Til sist, en tanke som har reddet meg fra mye stress og overveldelse:

Denne tankene har jeg funnet ut at er utrolig nyttig, og jeg har gjentatt den for meg selv så lenge at jeg tror ordene nå ligger surret rundt både hjernebarken og DNA`et mitt. (Om det er mulig)

Den magiske setningen er: Gå så langt du kan se, og når du kommer dit, ser du lengre.

Jeg hadde før en tendens (som jeg nå, til min store overraskelse, har oppdaget at jeg ikke var alene med å ha), av å tenke på alle de tingene som jeg ikke får gjort noe med, eller som jeg burde gjøre noe med, men ikke vet hvordan.

Da jeg jobbet i Forsvaret, og hadde ansvaret for en del mennesker eller et stort opplegg, så merket jeg spesielt at jeg lå våken på kveldene og tenkte på hvordan jeg skulle få til å gjøre en spesiell oppgave, komme gjennom alt jeg skulle gjøre, eller få til å forberede en presentasjon eller lignende.

Jeg lurte meg selv til å tro at det på en eller annen måte var viktig å tenke på hvordan jeg skulle oppnå hva enn det var som var målet mitt. (Jeg vil selvsagt påpeke at det er en forskjell på å ha en konstruktiv planleggingsprosess, sammenlignet med det mange av oss vil kalle bekymring eller å stresse)

Jeg har nå oppdaget at det mest produktive jeg kan gjøre er å finne ut hva som er det første lille steget jeg faktisk kan gjøre, bestemme meg å gjøre det, skrive det ned, og gjøre det ved første anledning.

(Om du vil ha en nyttig video om hvordan videre redusere stess og overveldelse så finner du mer i videoserien fra modernestudieteknikk.no)

Å tenke “Gå så langt du ser, og når du kommer dit, så ser du lengre”, er litt som når man kjører bil fra en plass til en annen i mørket. Du ser ikke lengre enn lysene rekker, men du kommer deg hele veien fram med å bare se en liten bit av veien.

Etter en tid med jobbing, så har denne setningen fått lov til å vinne moment og gro i tankene mine. Det var vel verdt det.

Oppsummert:

Om du har lyst å teste mine erfaringer om det å føle deg bedre, være mindre stresset og tenke mer positivt, så følger det noen enkle prinsipper. Hva du tenker betyr enormt mye for hvilke resultater du får, og til tross for at det ikke bestandig føles slik, så kan du gjøre noe med dem.

Du tenker både visuelt, auditivt og kinestetisk, og som regel så føler vi dårlige følelser som en effekt av at vi skaper bilder/filmer i hodet vårt om ting vi ikke liker eller tenker vi ikke vil oppleve. Du kan ofte endre følelsen med å endre bildene og samtalen du har i ditt eget hode.

PS: Jeg vil selvsagt, på ingen måte påstå at det å ha en positivt innstilling plutselig fikser alt i verden. Derimot så tror jeg på at du kan gjennomføre hva som helst her i livet mye bedre med en positiv innstilling enn en negativ.

Alt jeg så langt har beskrevet i denne posten, følger en veldig “bevisst” måte å endre tankene på. Med det mener jeg at du må legge inn jobb over tid for å endre på mønster og vaner. Det finnes teknikker som jobber mer på det ubevisste planet, som er mer effektive og raskere for mange.

Vil du vite om dem og? Gi beskjed i kommentarfeltet nedenfor, så kan jeg svare mer i en oppfølging av denne artikkelen.

Tør jeg avslutte med enda et sitat av Lao-Tzu? Føler kanskje at jeg er litt på “zen” bølgen i dag, men la gå:

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.